Gider hverken flaske eller modermælkserstatning

9. oktober 2007

Alder:
5 mdr.

Gider hverken flaske eller modermælkserstatning

Hej Helen

Først og fremmest tak for en god brevkasse. Det er herligt at kunne læse sig frem til mange af de spørgsmål, man tumler med i hverdagen :0)

Jeg har dog et spørgsmål til dig, som jeg ikke syns at kunne finde svar på.

Jeg har en dejlige søn på 5 måneder, som bare er en rigtig glad basse på lidt over 8 kilo og 70 cm lang. Han stortrives og er en superglad dreng, som samtidigt ved hvad han vil og ikke vil, hvilket jo bare er godt.

Det der er problemet (hvis man overhovedet kan tillade sig at kalde det det:-)) er, at han ikke gider hverken flaske eller modermælkserstaning eller vælling. Jeg har prøvet snart alle typer modermælkserstatning og vælling uden held. Han drikker fint af glas, når der er vand i. Kommer der modermælkserstatning i går det MEGET mere trægt. Det positive er selvfølgeligt at han er vild med vand, og drikker det endda også af alm. vandflaske når vi er på tur.

Så sent som her til aften prøvede jeg med flaske med vælling hvilket gjorde ham rigtig vred. Far har tidligere prøvet med mme, men der blev han også vred.

Nu er jeg kommet på et gymnastikhold en gang om ugen samt en enkelt ekstratræning om måneden, hvilket jeg er SÅ glad for (jeg har tidligere dyrket konkurrencegymnastik og føler derfor stor glæde og stort behov for at komme lidt igang igen blot på opvisningsniveau)

Den ekstratræning om måneden er fra kl. 18-21, hvilket ramler sammen med aftenrutinen. Jeg ammer ham liggende i mørke i soveværelset hver aften fra kl.19-20 (for at holde den lille nysgerrige gut til ilden), hvilket jeg normalt ikke har noget problem med, men jeg vil bare så gerne til den træning, hvad gør jeg?

Skal jeg fortsætte med at prøve med flasken og modermælkserstatning, skal far gøre det og skal vi blive ved ...

Annonce

... selvom han bliver rigtig vred. Kan far evt. lave noget tynd grød og give ham den istedet for amning den ene gang om måneden. Jeg har ikke brugt det med at malke ud, da det tager mig en evighed blot at få en smule ud.

Kunne ovenstående være en løsning eller må jeg simpelthen se i øjnene at jeg ikke kan være med til den træning?

I samme forbindelse vil jeg høre hvor længe det er absolut nødvendigt at jeg ammer, hvis det ikke kommer til at lykkes med erstatningen?

I forhold til selve amningen i løbet af dagen, så er han virkelig nysgerrig, hvilket betyder at han kun gider ammes ca. 5 min ad gangen. Det hjælper nogen gange hvis jeg lægger mig på sengen med ham, men det er ikke særlig ofte. Dette betyder samtidigt at han tager godt fra både ved aftentid og omkring midnat og i løbet af natten, hvorfor han stadig er vågen ca. 2-3 gange i løbet af natten. Er der nogen anden løsning end at prøve at amme ham i helt ro?

Vores plan for dagen ser nogenlunde sådan ud

Kl. 6-7 ammes
kl.7-8 vågner, evt. ammes lidt
Kl. 8-9 lur ca. 45 min.
kl. 10. ammes kort
Kl. 10.30 evt lille lur igen
Kl. 12 grød med mos og vand/mme (forsøger med mme), ammes kort
Kl. 13-13.30 lur ca. 45 min/ 1 time
Kl. 14.30-15 ammes kort
Kl. 16.30 lur
Kl. 17.30 Grøntsagsmos og vand/mme (igen forsøger)
Kl. 18.30 bad, aftenhygge
Kl.19 ammes
Kl. 20 sover
Kl. 23.30-01.30 ammes
Kl. 2.30-3 ammes
Kl. 4.30-5 ammes

Er der noget jeg kan gøre anderledes som du ser ville være mere optimalt i forhold til ovenstående?

Puha det blev alligevel en længere omgang. Som nævnt tidligere så har vi det generelt super dejligt, så det er blot småjusteringer og så glæder jeg mig selvfølgeligt til at kunne få noget mere sammenhængende søvn.

På forhånd tak for hjælpen

Den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin